A napirend az fontos. Mindenhol ezt olvasom.
De mitől jó a napirend? És mi van akkor ha nem férünk bele? Kevés az idő, sok a feladat. És persze mindenhol csak a szavak, de semmi konkrétum, semmi amit használni is tudnék.
Persze, én is látom, hogy működőképes (úgy-ahogy), ha nagy nehezen összehozzuk, (legalább hétvégékre ha itthon vagyunk) de nagyon nehéz ügy. Nekem. Mert nekem soha nem kellett napirend. Biztosan volt, valahol a fejelmben egy lista a fontos és kevésbé fontos dolgokról, de nem kellett sehová sem leírnom. Napirend nélkül "vezényelték le" szüleim az általános iskolát és középiskolát és amikor már nagyjából a "magam ura" lettem az egyetemen, akkor sem éreztem hiányát.
Most viszont, kicsi lányomnak, aki már nem is olyan kicsi (9 éves) hogy segíteni tudjak, mindenhol ezt hallom: anyuka, napirend napirend napirend. Értem én hogy miért kell neki. ( ha valakinek a figyelme szétszóródik (és ez lenne a leányzóm), akkor keretek között kell(ene) mozogni.)
Látom az eredményt, mégsem tudom a hétköznapokon alkalmazni.
Nos a délutánunk, napközi után a javítások javításával kezdődik. Mert ugyan láttamozza a tanárnő a feladatokat, de ez csak annyit tesz: igen megvan. Az hogy jó vagy sem, nos az nem lényeges. Vagyis de az. Nekem. Itthon.
És kezdődik a: radírozd ki, írd le újra, ez nem szép, amaz meg nem is jó, ezt át kéne fogalmazni, mert nem biztos hogy az a szerencsés mondat alkotás, ha mindegyik így kezdődik: Látok egy fát. Látok egy ablakot ...
Szerencsém van, mert a matekban, általában nincsen hiba. (Akkor miért nem ötös csak négyes a dolgozat?)
A házik után jön a tanulás, mert ha a napköziben a házit nem csinálják meg rendesen, el lehet képzelni, mennyit tanulnak. Márpedig a környzetet, a szavakat (idegen nyelv), a verset, a nyelvtani szabályokat ... stb. meg kell tanulni. Meg olvasni is kellene, és begyakorolni, hogy pl. mi a cselekvést kifejező ige és mi a történést kifejező. Egyáltalán melyik az ige és melyik a főnév.
Ez így egyszerűnek tűnik de nem az. Vagy nem mindenkinek. Nálunk gyakorolni kell.
És emellett amint hazaérünk rögtön, sőt! azonnal éhesek is vagyunk, mellette sportolunk is, (ami fontos, minden szempontból - erről nem lehet lemondani) és persze kell a játék is, hisz a 2 kistesó alig várja (a lányomról nem is beszélve), hogy a lányom ráérjen.
Legyen közös mese és persze fürdés/zuhanyzás/fogmosás/rendrakás/iskolatáska bepakolás/ceruzahegyezés .... (nem feltétlen ebben a sorrendben) .. és a nap fénypontja: alvás. Lehetőleg megcélozva az este 8 órát (max. 9, de ennek már nem örülök, mert akkor még jön a tesókkal a kukorékolás - a kicsi alszanak a bölcsiben, oviban ők igazán nem fáradtak, mondják, meg néha így is tűnik, de a lányom már az).
Hát ehhez kell(ene) a napirend.
Szóval néha keresem az időt, (ami szerintem nem megy hanem rohan és nálunk biztosan duplaléptekkel halad), keresem a segítség minden formáját a neten, a barátoknál, ki/mit hogy csinál, és pár dolgot majd én is leírok, hogy mi az ami bejött illetve mi az ami nem működött.
Remélhetőleg nemcsak arról fogok írni, hogy hogyan tanuljuk a környezetet, hogy ne csak magoljuk értsük is, hogyan fejlődünk szövegértésből, hogyan lehet eligazodni a nyelvtan rejtelmes világában, mire jó a számítógép és mire nem való .. stb. hanem arról is, hogy milyen könyvet olvasok/olvasunk, mit láttunk a színházba, vagy mi szeretnék látni (ennek a bejegyzésnek nagyobb esélyét látom), ha játék akkor melyik, mitől lesz isteni puha és finom a kakaós/fahéjas csiga és miért nem lett magas a muffin, ahogy a "nagykönyvben" meg van írva .. szóval sok mindenről, ami egy 3gyermekes családban történhet :)
Jó szórakozást :)