2011. január 28., péntek

Emlékezetfejlesztés

Tavaly azt vettem észre, hogy lányom bizonyos feladataiban relatív sok a hiányjel, és úgy tűnt, mintha nem olvasná el végig a feladatot vagy a szóban elhangzott feladatok egy része eltűnne az éterben.

Volt hogy a feladat közepe maradt ki (pl. 3 kérdésből kettőre volt csak válasz) volt hogy egy lényeges szó felejtődött el. (pl. a "több"  - .. egyik gyerek 5 könyvet kapott, a másik 3-mal többet hány könyvet kaptak összesen.. automatikusan az 5+3 lett az eredmény) Nem mindig de azért annyira gyakran, hogy bosszantson, főleg, mert a lányom egyébként jó matekos.

Vagy ha szóban egyszerre 4-5 utasítás hangzott el, abból egy néha lemaradt (pl. vedd elő és nyisd ki a könyvet itt és itt, az alsó kép melletti szövegben húzzátok alá kékkel a hosszú msh-s szavakat és írjátok le betűrendben)


Kerestem olyan játékokat, amivel játékosan gyakorolhajuk az írásbeli és szóbeli emlékezést, mert gondoltam biztos az a baj, hogy nem tud ennyi információt egyszerre megjegyezni, követni.


Így az egyik kedvencünk lett, amit bármikor, ha úton voltunk kedvünkre tudtunk gyakorolni az a szókígyó volt. Ezt biztosan mindenki ismeri. Választunk egy témacsoportot pl. állatok és mindenki mond egyet, a következő már az előtte említettekhez fűzi az újat.
gyík - gyík, elefánt - gyík, elefánt, kakas .. és így tovább.
Villámgyorsan odaértünk gyalogosan mindenhová (pl. edzés), nem volt sóhajtozás, hogy mennyit kell még gyalogolni, mert közben játszottunk (és fejlődtünk) és úgy eltelt az idő, hogy észre sem vettük.

A másik kedvenc, a "ki ment sétálni", amikor kitettem 5-10 állatot a szőnyegre, (eleinte ötöt, aztán egyre többet) és míg ő eltakarta a szemét, egyet elvettem. Meg kellett mondani, hogy melyik tűnt el.
Egyszerűnek tűnik, pedig nem az ám :) 

Próbáltunk sormintát fűzni (én elmondom az adott mintát, ő felfűzi pl. 2 db kék, 1 piros  és 1 sárga, majd mind hosszabban) de ezt nem szerette.

Voltak kártyás feladatok "csináld sorrenben" a lakásban, a húzott kártyákon 4, majd egyre több utasítás szerepelt. Vagy én olvastam fel neki, vagy ő magának és odadta a kártyát. pl.  Vedd a kezedbe a kék lufi, nyisd ki a második szekrényajtót, tedd be a lufit, az ajtót hagyd nyitva és gyere ide hozzám.

Ezeket a feladatokat a kicsik is élvezték, ők persze a legegyszerübb kombinációkat kapták.

És egy fontos dolog:
bevezettük, hogy a munkafüzetekben

1. mindig alá kell húzni az igéket, hogy mit is kell csinálni
2. be kell számozni őket
3. ki kell pipálni az adott száámot, ha készen van vele.
4. és lehetőség szerint a kulcsszavakat: több, kevesebb .. bekarikázni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése